Wednesday 24 October 2012

Bunga fabrik yang mekar di taman... tajuk tak hingat..

wehh lama tak tulis blog.. ya lama gila tak berblog sebab lama gila tak buat benda kraf.. entah apa yang aku sibuk pun tak taw. oh lupa.. patutlah, this few weeks sibuk beli baju perantin.. auw nak kawen dah rupenye aku.. baru tersedar. boleh? 

tapi dalam pada itu sempat jugak lah aku sibukkan diri buat kelopak-kelopak bunga telur yang tak berapa nak jadi.. tsk (tangan keras ok).. 

oh baru teringat aku ada juga buat beberapa trial bunga fabrik.. adehh.. asik lupa ingatan jer.. nak kena banyak makan krismis.. kaa kismis.. tapi aku mmg selalu sebut krismis.. macam aku sebut jagus.. dan bukan gajus.. atau tahun lima puluh an.. dan bukan lima puluhan.. haha.. apa masalah aku ni.. 

ok dah berbalik cerita asal.. bunga fabrik yang aku sempat buatlah di kala bizi kini ialah bunga ini... 

tapi ini bukan gambar aku.. gambar pinterest.. aku kan pemalas sikit nak ambil-ambil gambar ni.. kang bila ambil sekali gegar.. ces... menduga kesabaran sungguh..  credit to.. website cina kalau faham bahasa cina boleh lah pergi tengok..

Ok, masa untuk review tutorial ini.. haha poyo jap.. bunga ni senang gila nak buat dan tak seperti yang ku sangka dulu.. aku ingat susah sebab kita nak kena bentuk-bentuk kelopak kaa.. tapi rupanya takkk... sebab bunga tu terbentuk sendiri..

Jadi kaedahnya ialah dengan gunting bentuk bulat banyak2 saiz jangan kecik sangat sebab nanti kita nak lipat jadi kelopak.. bila dah gunting, ambil satu bentuk bulat dan lipat empat.. berbekalkan kaedah yang sama seperti buat yoyo flower, korang jahit jer jelujur dekat bahagian bawah suku bulatan itu dan tarik... terus jadi kelopak satu.. wallah.. senang.. dah kemudian tanpa matikan jahitan terus jer sambung kelopak yang seterusnya.. dengan kaedah yang sama juga yer.. buatkah 5, 6 kelopak kaa.. ikut suka hati korang.. bila dah sampai kelopak akhir, barulah jahit untuk sambungkan dengan kelopak yang pertama... maka jadilah bunga yang mekar di taman.. gitu..

Kalau tak faham juga, korang boleh refer instuctionnya kat pinterest.. eh asal aku asik promote pinterest ni.. tapi mmg pinterest banyak tutorial untuk pelbagai jenis bunga fabrik.. nama bunga aku tak taw.. haha.. tak membantu sungguh. tapi usually kalau type fabric flower memang akan keluar terus banyak jenis tutorial bunga termasuk yang ini.. so sila cari yer.. jangan malas..

2 comments: